Hård mave - 2 år, 6 mdr.

6. april 2011

Alder:
2 år, 6 mdr.

Hård mave - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen.

Min dreng har i nogle måneder haft en tendens til hård mave. Han kan have afføring flere gange om dagen hvor der kun kommer 1-3 bittesmå hårde kugler... nogle gange er det lidt mere, men stadig meget fast og slet ikke løst, som vi ellers har været vant til. Han kan bruge meget tid på at presse og det er ikke altid lige let for ham kan man jo se...

Jeg mistænker lidt at han måske får for meget fuldkorn i kosten til dagligt. Han får en stor portion havregrød om morgenen, frugt eller bolle om formiddagen, rugbrød eller fuldkornspasta med kød til frokost (dog kun rugbrød hjemme hos os), frugt, gulerod eller bolle om eftermiddagen og til aftensmad kartofler, fuldkornspasta, vilde ris med grønsager og kød. Han er ...

Annonce

... ikke den store kødspiser. Er mest til frikadeller og karbonader, men ikke så meget kylling eller andet vi får. Han vil kun spise pastaen og risen uden sovs.

Når vi laver mad får han tit lidt af grønsagerne som vi laver til salaten, som jo er rå. Han vil ikke have kogte grønsager... desuden spiser han meget frugt, men det skulle vel gøre maven mere løs ikke? Undtagen banan selvfølglig..
Han drikker masser af væske, hovedsagligt vand, og det synes dagplejermoderen også han gør.

Kan vi lave ændringer i kosten så afføringen bliver mere normal? Eller kan der være andet i vejen?
Er ellers en rigtig glad dreng der trives og tager på som han skal! Maven stritter, men det er vel et sundhedstegn?

Hilsner fra
troldens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder