Brev:
Hård mave - 2 år, 6 mdr.
6. april 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hård mave - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Min dreng har i nogle måneder haft en tendens til hård mave. Han kan have afføring flere gange om dagen hvor der kun kommer 1-3 bittesmå hårde kugler... nogle gange er det lidt mere, men stadig meget fast og slet ikke løst, som vi ellers har været vant til. Han kan bruge meget tid på at presse og det er ikke altid lige let for ham kan man jo se...
Jeg mistænker lidt at han måske får for meget fuldkorn i kosten til dagligt. Han får en stor portion havregrød om morgenen, frugt eller bolle om formiddagen, rugbrød eller fuldkornspasta med kød til frokost (dog kun rugbrød hjemme hos os), frugt, gulerod eller bolle om eftermiddagen og til aftensmad kartofler, fuldkornspasta, vilde ris med grønsager og kød. Han er ikke den store kødspiser. Er mest til frikadeller og karbonader, men ikke så meget kylling eller andet vi får. Han vil kun spise pastaen og risen uden sovs.
Når vi laver mad får han tit lidt af grønsagerne som vi laver til salaten, som jo er rå. Han vil ikke have kogte grønsager... desuden spiser han meget frugt, men det skulle vel gøre maven mere løs ikke? Undtagen banan selvfølglig..
Han drikker masser af væske, hovedsagligt vand, og det synes dagplejermoderen også han gør.
Kan vi lave ændringer i kosten så afføringen bliver mere normal? Eller kan der være andet i vejen?
Er ellers en rigtig glad dreng der trives og tager på som han skal! Maven stritter, men det er vel et sundhedstegn?
Hilsner fra
troldens mor